Riem aandrijving in opmars.

De lente is in aantocht. De vogeltjes fluiten en de temperaturen lopen op. Ga fietsen. Fietsen gewoon zomaar maar vooral omdat het gezond is. Geen files op weg naar je werk. Niet zoeken naar een parkeerplaats als je vlug even naar de bakker gaat. Haal je fiets uit de schuur geef hem wat aandacht. Poets hem of laat hem nakijken door een fietsspecialist.

Als je nu al in het bezit van een fiets met riem bent dan heb je dit voorjaar een voordeel op mensen met een ketting aangedreven fiets namelijk je hoeft hem niet te smeren. De riem is tijdens de winter in tegenstelling tot de ketting niet vastgeroest. Mede daardoor zijn fietsen met riem( belt) sterk in opkomst geraakt . Steeds meer fabrikanten hebben ook fietsen met Riemaandrijving in hun assortiment. Hij is ook erg geschikt voor elektrische fietsen. Deze worden steeds vaker met een riem geleverd.

Voordelen van riem(belt) i.p.v. ketting

  1. Als U fiets een kunststof riem heeft deze geen onderhoud nodig. Je hoeft hem zelden na te spannen. Niet te smeren maar gewoon afspoelen met lauw water of afvegen. Dit is wel erg fijn in Nederland waar het altijd nat en modderig kan zijn.
  2. De riem is nagenoeg stil en geeft bijna geen weerstand waardoor hij lichter trapt.
  3. De fiets is lichter want een riem weegt 75 % minder als de ketting.
  4. Is duurzamer gaat 4 keer langer mee.
  5. Ziet er modern en strak uit.

Nadelen van een riem(belt) i.p.v. een ketting

  1. De fietsen vallen in een hogere prijsklasse. Hij word geleverd in combinatie met een duurdere naaf. Denk dan aan Rohloff, Pinion, of Shimano Alfine.
  2. Hij past alleen op een speciaal deelbaar frame omdat als je de riem dan toch moet vervangen deze niet zoals een ketting uit elkaar gehaald kan worden.
  3. Aantal tandwielcombinaties is beperkt maar dat is geen probleem want deze aandrijving geeft hetzelfde bereik.
  4. Duurder in aanschaf. Je bent meer geld kwijt voor riem en tandwielen en duurdere prijsklasse fiets.

 

WIST U DAT: In 1885 John Kemp Starley de eerste fiets met ketting aandrijf maakte en zijn fiets Rover noemde. Hij werd later de eerste eigenaar van het automerk Rover.