Méér over fietszadels en zadelpijn!

Wat is zadelpijn en hoe voorkomt u dit?

za·del·pijn (de; v(m)) 1pijn van het lang op een zadel zitten

Veel fietsers hebben last van zadelpijn. Deze zadelpijn kan diverse oorzaken hebben. U kunt een verkeerd zadel hebben, uw fiets kan verkeerd afgesteld zijn of het kan liggen aan een te lange afstand zonder dat uw zenuwen/pezen/zitbotten hieraan gewend zijn. Door een zadel te kiezen wat bij uw fietshouding en -afstand past, wordt de kans op zadelpijn een stuk kleiner. Daarbij komt: hoe vaker u fietst, hoe beter u het zadel verdraagt. U kweekt hierdoor “zitvlees” . Mocht u op zoek zijn naar het perfecte zadel om zadelpijn te voorkomen dan helpen wij u graag met wat tips waar u op moet letten bij het kopen van een zadel.

 

Wat is het beste fietszadel?

Wat het beste fietszadel is, hangt van diverse zaken af. Wat meespeelt is uw geslacht, uw fietshouding en de afstanden die u fietst. Iedereen is anders gebouwd; bij vrouwen is de afstand tussen de zitbotjes bijvoorbeeld wat groter dan bij mannen, waardoor een breder zadel voor vrouwen doorgaans meer geschikt is. Daarnaast speelt de uitsparing in het zadel mee voor het comfort. Hoe verder uw bekken naar voren zijn gekanteld (mede door de fietshouding) hoe meer druk er ontstaat op uw schaambeen. Deze druk wilt u zoveel mogelijk naar de zitbotjes hebben. Om dit voor elkaar te krijgen is het raadzaam te kiezen voor een zadel met een uitsparing.

Onderstaand bespreken wij  een aantal soorten zadels.

Brede zadels

  • Zitpositie 90°, bedoeld voor rechtop zitten. Het gewicht komt helemaal achterop het zadel, dus moet zadel hier
    breeder zijn
  • Vaak een zacht zadel
  • Korte fietsritten tussen 1 en 30 minuten
  • Voor stadsfietsen, transportfietsen
  • Bijna geen verschil tussen dames-/herenzadel.

Medium breed

  • Zitpositie 60°, bedoeld voor een licht voorovergebogen zit. Het gewicht leunt op deze fietsen iets meer naar voren, hierdoor komen de benen iets dichter tegen elkaar, dus moet het zadel langer en smaller zijn.
  • Voor toerfietsen, sportieve fietsen
  • Vaak een harder zadel
  • Langere ritten van 30 minuten en meer
  • Belangrijk dat vrouwen een dameszadel kiezen, deze zal iets breder en korter zijn dan de mannen versie.

Smalle zadels

  • Zitpositie 30-45°, zitpositie ver voorover. Hierbij ‘ligt’ de fietser extreem aerodynamisch op zijn fiets, benen komen heel dicht tegen elkaar, dus het zadel zal nog langer en smaller zijn.
  • Geschikt voor racefietsen
  • Vaak een hard zadel
  • Zeer lange ritten
  • Extreem belangrijk dat vrouwen een damesvariant kiezen!

 

    Laat uw fietszadel goed afstellen

    Ook de zithoogte en de stand van het zadel zijn belangrijk om zadelpijn te voorkomen en prettig te fietsen. Als alles goed afgesteld is, zit u precies op uw zitbotten. Uw zadel moet zo hoog worden gezet dat u uw been niet helemaal kunt strekken. Als het pedaal in de onderste stand staat, moet uw been nog licht gebogen zijn. Als uw zadel goed staat kunt u net met uw tenen bij de grond. Zet het zadel in ieder geval niet te laag om knieklachten te voorkomen. Als u het zadel echter te hoog zet dan heeft u kans op rugklachten. Staat het zadel te ver naar voren dan kunt u last krijgen van tintelende voeten door beknelde zenuwen in de bovenbenen. Te ver naar achteren; dan kunt u minder kracht op de pedalen zetten en wordt u sneller moe. Uw zithouding en de zadelhoek (voorover of achterover gekanteld) hebben ook nog invloed op uw zitcomfort.

    Laat u in de Profile 'de Fietsspecialist' winkel goed adviseren over de juiste stand van uw zadel.