Meer over wielrennen

De zoektocht naar de perfecte racefiets

Wist u dat 80% van de Profile 'de Fietsspecialist' winkels racefietsen verkoopt? Er is dus altijd een fietsenwinkel bij u in de buurt om u te adviseren over de beste racefiets. En het advies van een specialist is vast welkom, want er moeten veel keuzes gemaakt worden om tot de beste fiets te komen! Wij lichten graag toe waar u op moet letten en geven bruikbare tips.

Geometrie van het racefietsframe

WIj adviseren een man om een racefiets voor mannen te kopen en een vrouw een speciale racefiets voor vrouwen. Dit klinkt misschien logisch, maar racefietsen voor vrouwen zijn pas een stuk later ontwikkeld dan die voor mannen. Bij de geometrie van een racefiets voor vrouwen wordt tegenwoordig rekening gehouden met de stand van het bekken, het kortere bovenlichaam en kleinere, smallere onderdelen. Wij adviseren bij de Profile 'de Fietsspecialist' winkel langs te gaan voor het correct afstellen van de racefiets. Zo voorkomt u nare blessures.

Beste framemateriaal voor een racefiets

U kunt hieronder zelf kijken wat de voordelen zijn van diverse framematerialen

Welke afmontage 

U vraagt zich misschien af: "Wat is nu weer de afmontage!?" Dat leggen wij u graag uit, want het zijn belangrijke (of misschien we de belangrijkste!) onderdelen van de racefiets. De afmontage (ook wel groepenset genoemd) is een verzamelnaam voor 7 onderdelen die te maken hebben met het schakelwerk en de aandrijving. Als een leverancier meldt dat de fiets afgemonteerd is met Shimano Ultegra dan zijn de shifters, cassette, fietsketting, voor- en achterderailleur, crankstel en remmen van dit type. 

Over de beste afmontage kunnen we kort zijn: dat is Shimano Dura Ace (Di2). Deze groepenset, met een behoorlijk prijskaartje, is ontworpen voor professionele wielrenners die lange koersen rijden. Wij snappen ook dat u deze extreem goede kwaliteit wellicht niet nodig heeft dus de 'next best thing' is Shimano Ultegra (Di2). Deze set is voor wielrenners die meerdere malen per week de fiets pakken. Shimano 105 heeft volgens ons de beste prijs-kwaliteitverhouding. Het enige verschil met de Ultegra is het gewicht. Shimano heeft ook een aantal groepsets voor de beginnende wielrenner. Op volgorde van kwaliteit: Shimano Tiagra, Shimano Sora en Shimano Claris.

Verzekering voor racefiets

Als u na lang zoeken en passen de perfecte racefiets gevonden heeft dan wilt u natuurlijk voorkomen dat deze gestolen wordt. Bij Profile ‘de Fietsspecialist' kunt u nu ook een Optimaal Casco verzekering afsluiten voor uw sportfiets. Met de racefiets- en MTB-verzekering van ENRA bent u verzekerd voor:

  • - Diefstal uit een afgesloten ruimte
  • - Beroving
  • - Beschadiging
  • - Verhaalsrechtsbijstand
  • - Ongevallen opzittenden verzekering
  • - ENRA Pechhulp 24/7

Hoe kleed ik me op de racefiets?

Wat trekt u aan tijdens een fietstocht? Dat hangt af van de weersomstandigheden (regen, wind en temperatuur), uw tempo (toeren met aandacht voor de omgeving of zo snel mogelijk de route afleggen) en de locatie (langs de winderige kust of beschut in het bos, of in de bergen). Vanaf 15°C kunt u het beste een shirt met korte mouw en een korte broek dragen. Is het kouder, dan is een shirt en/of jack met lange mouwen en een lange broek verstandiger. Let op dat u zich niet te warm kleedt. De eerste 20-30 minuten van de rit kunt u beter het gevoel hebben dat u te koud gekleed bent. Daarna bent u warm gereden. Uw lichaamswarmte moet dan wel afgevoerd kunnen worden. Het belangrijkste is om 3 verschillende lagen kleding aan trekken. Zo bent u op alle weersomstandigheden en temperaturen voorbereid.

Laag 1: ondershirt en fietsbroek. Het transpiratievocht wordt van de huid weggetrokken en aan de 2e laag kleding doorgegeven. Uw huid blijft hierdoor droog en zo koelt u minder snel af.

Laag 2: fietsshirt. Fietsshirts zijn verkrijgbaar met korte en lange mouwen. Het is belangrijk dat de stof goed ademt, zodat het zweet goed wordt afgevoerd. Daarom zit er ook een (korte of lange) rits in, deze kunt u openzetten voor extra ventilatie. Het shirt hoort goed om het lichaam te sluiten. Het achterpand van een fi etsshirt is langer, zodat uw rug goed bedekt blijft als u voorover zit. Op de rug van het shirt zitten zakjes, waarin u een binnenband, eten of arm- en beenstukken in kunt opbergen.

Laag 3: fietsshirt lange mouw, windbreaker of (wind)jack. Windbreakers zijn meestal lichtgewicht jasjes of bodywarmers die makkelijk op te bergen zijn in een achterzakje van het shirt. De stof van een windbreaker laat geen wind door, waardoor u het veel minder koud krijgt.  Een goede 3e kledinglaag beschermt u niet alleen tegen wind, maar ook tegen regen.

Handschoenen

Fietshandschoenen draagt u niet alleen in de winter. Er zijn namelijk ook handschoenen zonder vingertoppen, speciaal voor wielrennen en mountainbiken. De handschoenen zorgen voor bescherming tegen wind, regen en bij valpartijen. Daarnaast zorgen ze met hun gelpadding voor extra comfort en grip. 

Arm- en beenwarmers

Als u tijdens wisselende weersomstandigheden fietst, zijn arm- en beenstukken erg handig. Zodra het wat warmer is, bergt u ze makkelijk op in de achterzakken van uw fietsshirt.  

Fietsbrillen

Tijdens het fietsen is het prettig om een fietsbril te dragen. Deze beschermt uw ogen niet alleen tegen fel zonlicht en UV-straling, wind en regen, maar ook tegen insecten en vuil dat opspat. Heel praktisch zijn de brillen met verwisselbare glazen. De gele of oranje glazen zorgen bijvoorbeeld voor beter contrast bij mist of grauw weer.

Tip: Let erop dat de bril goed op uw hoofd past. Een te brede bril kunt u snel verliezen en een te smalle bril gaat knellen. Als u een bril gaat passen, neem dan ook uw fietshelm mee, zodat u zeker weet dat dit goed past.

Fietshelmen 

Voor uw eigen veiligheid is het verstandig om altijd een fietshelm te dragen tijdens sportieve en recreatieve ritten. Vooral wielrenners en mountainbikers lopen grote kans op valpartijen. Een helm vangt dan de ergste klap op, zodat trauma’s in de hersenen voorkomen kunnen worden. De fietshelm moet dan wel goed zitten. Als u met uw hoofd schudt mag de helm niet verschuiven. Let bij het kopen dan ook op de pasvorm, het gewicht en ventilatie. Een helm moet goed aansluiten op uw hoofd, niet te los en niet te strak zitten. Zet de helm recht op uw hoofd. Draagt u een (fiets)bril? Houd die dan op als u de helm past. 

Schoenen (en pedalen)

Met gewone sportschoenen en pedalen kunt u prima fietsen, maar met fietsschoenen die u in speciale pedalen klikt, kunt u niet van het pedaal af schieten en veel beter de kracht overbrengen op de pedalen. Bovendien kunt u efficiënter fietsen door niet alleen te duwen maar ook te trekken aan de pedalen. De zool van een fietsschoen is veel stijver dan een normale schoen. De kracht die op het pedaal wordt gezet wordt hierdoor gelijk over de hele voet verdeeld. Hiermee voorkomt u dat er kracht verloren gaat en dat u kramp in uw voeten krijgt.

 

Het in- en uitklikken is even wennen. Uw voet komt los door de hiel naar buiten te draaien. Probeer dit eerst een paar keer waarbij u zich ergens aan vasthoudt, zoals een paal. Daarna kunt u het al fietsend oefenen. Begin dan vroeg met losklikken, zodat u gelijk met uw voet bij de grond kunt komen als u stilstaat. Zet in het begin de veer ook iets minder gespannen, zodat u makkelijker los kunt komen.

Voeding en sportdrank voor sporters

Recreatief of sportief fietsen vergt veel van het lichaam. Om vermoeidheid tegen te gaan is goede voeding en voldoende drinken zeer belangrijk . Tijdens het fietsen kunt u het beste ieder kwartier 250 ml water of speciale sportdrank drinken. Om goed en snel te herstellen is eten en drinken tijdens de training belangrijk, dus onderschat dit deel van de training niet.

Uren voor de tocht of training kunt u het beste voedsel met veel koolhydraten en eiwitten eten. Dit soort eten zorgt voor voldoende energie. Voorbeelden van voedselbronnen met koolhydraten en eiwitten zijn bijvoorbeeld pasta, rijst, bananen, brood en ontbijtkoek. Vet voedsel (bijvoorbeeld vlees) is niet geschikt. Bij dit voedsel duurt het verteren behoorlijk lang, waardoor u tijdens het sporten last van uw maag kunt krijgen. Eet voor een avondtraining dus liever brood en achteraf pas een warme maaltijd.

Energie voor onderweg