Meer over trainen in de winter

Tijdens het lopen en fietsen zie u in de herfst de wonderen van moeder natuur live gebeuren. De bladeren kleuren in bruin, oranje, rood en bedekken de wegen en paden. De zon staat laag en zorgt voor een fantastisch schouwspel. Tijdens uw run of rit ontkomt u er niet aan om plassen te ontwijken of er juist met uw mountainbike dwars doorheen te rijden. Soms wordt u tijdens het lopen verrast door een regenbui, u kijkt elkaar aan en zet nog even de pas er in. Genieten van de barre omstandigheden, maar soms ook ontzettend balen omdat u een regenjack bent vergeten of wanneer u halverwege de fietstocht verrast wordt door een plensbui.

Redenen om niet buiten te trainen

Door de koude en slechte weersomstandigheden kan het natuurlijk zijn dat u niet kunt trainen. Het weer is té slecht of u heeft geen zin om naar buiten te gaan. Voor hardlopers zijn er eigenlijk geen redenen om niet buiten te trainen. Op vrijwel elk weer kunt u zich kleden. Voor veel wielrenners is strooizout een reden om niet te gaan trainen. Het zout komt de draaiende delen van uw fiets niet ten goede. Wanneer u buiten hebt getraind met slecht weer, dan maakt u de fiets eenvoudig schoon met een mobiele reiniger. Wilt u niet buiten trainen dan kunt u natuurlijk de sportschool induiken, thuis krachtoefeningen doen óf trainen op een fietstrainer!

Binnen trainen op uw fiets

Wanneer u in voorbereiding bent voor bijvoorbeeld Alpe d’Huzes dan kunt u het beste kiezen voor een krachtige trainer zoals de Tacx i-Genius of Wahoo KICKR. Deze trainers kunnen een hellingshoek van ongeveer 20% simuleren. Wilt u voornamelijk uw conditie onderhouden dan is bijvoorbeeld een Elite Qubo of Tacx Flow trainer een geschikte trainer om fit te blijven. Fietstrainers zijn geschikt voor zowel racefietsen en mountainbikes met wielmaat 26 inch t/m 29 inch.

Of toch wel buiten trainen...

Wilt u in de winter zowel binnen, op de fietstrainer, als buiten bij mooi weer trainen? Wij adviseren u dan om een los trainerwiel te gebruiken in combinatie met een trainerband en cassette. Als u buiten gaat fietsen in natte omstandigheden zijn goede banden noodzaak. Blijft u rijden op uw slicks dan kunt u er van uitgaan dat u tijdens het winterseizoen een keer een glijder maakt. Goede winterbanden hebben een profiel wat het overtollige water afvoert. Het zachte rubber zorgt ervoor dat de band op het wegdek ‘plakt’. Veel fietsers rijden in de zomer op een 23c of 25c band en kiezen in de winter voor een 25c of 28c band. Dit geeft net iets meer comfort en een zeker gevoel op de fiets.

Probeer eens wat anders in de winter

Een andere sport die naast fietsen en hardlopen aan populariteit wint, is trailrunnen. Trailrunnen is hardlopen in de natuur; een ontdekkingstocht in het naastgelegen bos of natuurgebied. u komt op plaatsen waarvan u het bestaan niet wist. Niet alleen in de zomer is trailrunnen mooi om te doen. Het najaar geeft trailrunnen een totaal nieuwe beleving. In de bossen liggen plassen, takken, gladde boomstroken en de natuur laat zich van zijn wildste kant zien. Zodra u het bos in gaat, daalt de (gevoels)temperatuur vaak een aantal graden. Bereidt u dan ook goed voor als u gaat trailrunnen. Zorg niet alleen voor goede trailrunschoenen die zorgen voor veel grip, maar denk ook aan een winddicht en of waterbestendig jack. Is het erg nat dan zijn waterdichte sokken het perfecte kledingstuk om de trails af te rennen. Als hardloper hoeft u niet door die treurige straten te joggen om in de winter fit te blijven, ga trailrunnen!