Meer over fietsen in de kou

Fietsen/trainen tussen oktober- maart

Tijdens het fietsen in de herfst ziet de wonderen van Moeder Natuur live gebeuren. De bladeren kleuren in bruin, oranje, rood en bedekken de wegen. Ook zijn de (fiets)paden lekker rustig en kunt u in rust genieten van uw rit. De keerzijde: tijdens het najaar en de winter ontkomt u er helaas niet aan een keer door een plas te moeten sturen. Daarnaast is de kans op een regen- of winterbui erg groot. Gaat u in deze twee koude, natte seizoenen binnen of buiten trainen? 

 

Redenen om binnen te trainen

In de herfst en winter is het sneller donker. Een groot nadeel voor de werkende mens, want na een werkdag pakt u niet meer zo gemakkelijk de fiets. Voor veel wielrenners en recreatieve fietsers is strooizout een reden om niet te gaan trainen buiten. Het zout komt de draaiende delen van uw fiets niet ten goede. Daarnaast kunt u binnen ook prima oefeningen doen waardoor uw conditie op peil blijft. Een optie is bijvoorbeeld spinning in de sportschool of trainen met een fietstrainer in je eigen huis.

De spinningtrainingen zijn zorgvuldig opgebouwd en starten altijd met twee tot drie muzieknummers om de spieren even goed warm te draaien. Vervolgens twee nummers het snot voor je ogen fietsen om daarna een tandje terug te gaan om weer een beetje bij te komen. Dan flink aanpoten, weer even terugschakelen en jezelf opladen voor het finale nummer: de crème de la crème! Tot slot lekker uitfietsen en eindigen met rek- en strekoefeningen naast de fiets.

Door te trainen met een fietstrainer hoeft u nooit rekening te houden met het weer, de verkeerslichten of lekke banden. Met (smart) fietstrainers kunt u zelfs thuis een hellingshoek van ongeveer 20% simuleren. Dit is erg leuk in combinatie met een abonnement op Zwift. Met dit abonnement kunt u een levensechte route simuleren op de laptop; inclusief heuvels en bergen. U kunt tegen (of met) fietsers over de hele wereld fietsen! De fietstrainers zijn geschikt voor zowel racefietsen als mountainbikes met wielmaat 26 inch t/m 29 inch. Wij geven u graag een viertal trainingstips:

    • Als u de fietstrainer voor een laptop zet dan kunt u een serie volgen. 
    • Leg een mat onder uw fietstrainer tegen het zweten en het geluid. 
    • Zorg voor voldoende afwisseling in het trainingsschema. U kunt bijvoorbeeld variëren in hartslagzone, trapfrequentie of houding.
    • Door een ventilator op uw bovenlijf en hoofd te richten zorgt u voor wat extra verkoeling

 

Redenen en tips om langer buiten te blijven fietsen

Als u besluit om toch buiten te blijven trainen dan is het belangrijk dat u met een aantal dingen rekening houdt. Ten eerste: door de kou krijgen uw beenspieren minder bloed (en dus brandstof en zuurstof) aangevoerd. Dit heeft als gevolg dat de afvalstoffen die ontstaan door inspanning ook minder snel worden afgevoerd. Hierdoor zullen uw resultaten minder zijn in de kou. Ten tweede: Wennen aan de kou is fysiek gezien niet mogelijk. Sporters boven de 60 jaar hebben het door hun vasoconstrictie (vernauwen slagaders door spieren) sowieso moeilijk om de kerntemperatuur op orde te houden. Psychologisch is het deels mogelijk om te wennen aan kou. Kijk voor het fietsen niet alleen naar de temperatuur op de thermometer, maar controleer ook de gevoelstemperatuur. Houd rekening met de weersomstandigheden en vooral met de windkracht. De wind koelt het lichaam zeer snel af.

Gelukkig kunt u zich kleden op kou met het 3-lagensysteem.

Laag 1 is onderkleding. Dit is de basislaag die het transpiratievocht van de huid wegtrekt en naar de buitenkant van de onderkleding afvoert. Voor een optimale werking is het noodzakelijk dat de onderkleding aansluit op het lichaam.

Laag 2 bestaat uit een fietsshirt/fietsbroek. De tweede laag, een fietsshirt en fietsbroek, zorgt voor isolatie en warmte. Daarnaast geeft het transpiratievocht en overtollige warmte door aan de volgende laag of aan de buitenlucht.

Laag 3 is een fietsjack. De laatste laag, een fietsjack, beschermt tegen invloeden van buitenaf, zoals wind, regen en kou. Tegelijkertijd voert het transpiratievocht en overtollige warmte uit de onderste lagen af.

Vanaf oktober worden er in alle provincies in Nederland leuke Nightrides georganiseerd. De routes zijn uitgezet met lampjes en zo krijgt u een hele andere beleving van een bekende route. Houd in dat geval wel rekening met uw banden.  Blijft u rijden op uw gladde “slicks” dan kunt u er vanuit gaan dat u tijdens het winterseizoen een keer een glijder maakt. Goede winterbanden hebben een profiel wat het overtollige water afvoert. Het zachte rubber zorgt ervoor dat de band op het wegdek ‘plakt’. Veel fietsers rijden in de zomer op een 23c of 25c band en kiezen in de winter voor een 25c of 28c band. Dit geeft net iets meer comfort en een zeker gevoel op de fiets.

U kunt ook gaan hardlopen (of zelfs trailrunnen) in de winter. Doordat er bij hardlopen geen rij-wind ontstaat, is het een stuk minder koud.