Méér over de mountainbike en het onderhoud

Lekker crossen door de bossen!

Als je je je mountainbike goed onderhoudt voorkom je niet alleen slijtage, maar ook onveilige situaties. Of je nou meerdere malen per week fietst of af en toe een keertje op de mountainbike stapt; het aan te raden de fiets na iedere tocht schoon te maken en na te lopen. Je kunt echter nog veel meer doen om je mountainbike langer mooi te houden en de onderdelen minder snel te laten slijten. Wij geven je graag enkele tips & tricks, want van ons mag je meer verwachten!

   

          Merida mountainbikes                          Trek mountainbikes                           Cube mountainbikes                            Giant mountainbikes

Mountainbike schoonmaken na een rit in droog weer

Na een rit met droog weer is het schoonmaken van je mountainbike een koud kunstje. Het volstaat vaak om het zand met een reinigingsborstel van de fiets te poetsen en vuil te verwijderen van de tandwielen en ketting. Met een harde borstel bestaat de kans dat de lak van het frame beschadigt, kies dus voor een zachte borstel.

Mountainbike schoonmaken na een modderrit

Na een ritje door de modder kost het wat meer tijd om je mountainbike weer fietsklaar te maken. Je kunt er voor kiezen om de modder eerst wat op te laten drogen en dan te verwijderen, maar een andere optie is om de fiets direct na de rit goed schoon te spuiten met water. Gebruik daarbij een speciale reiniger (Cyclon Bike Cleaner bijvoorbeeld) voor de mountainbike, zodat het vuil gemakkelijker loslaat. De harde straal van de hogedrukreiniger is af te raden, daarmee kan je de ingevette onderdelen van de fiets beschadigen. Een betere optie is de gieter of tuinslang op de sproeistand.

Let op! Spuit ook nooit met water in naven of op/in de verende voorvork, maar verwijder vuil en modder voorzichtig met een droge doek. De rubberen ringen aan de rand maak je met het puntje van de doek schoon. Laat een verende voorvork en achterdemper bij voorkeur onderhouden door de specialist. 

De ketting, derailleur en cassette kan je het beste schoonmaken met een biologische afbreekbare ontvetter. Draai het pedaal langzaam naar achteren en spuit de ketting, derailleur en cassette in met de ontvetter, laat het een paar minuten intrekken en spoel het daarna af met water. 

Extra bescherming voor je mountainbike

Na het schoonmaken van de fiets kunt u er voor kiezen het frame in de was te zetten met Cyclon Polish Wax. Dit geeft extra bescherming en zorgt er ook voor dat het vuil gemakkelijker te verwijderen is na de volgende fietsrit. Tegenwoordig is er zelfs was beschikbaar voor matte frames!

Het smeren van de bewegende delen van de fiets

Als je werkt aan het smeren van de mountainbike, zorg er dan voor dat het achterwiel van de grond is. Zo worden alle bewegende delen goed gepakt door het smeersel. De meest handige oplossing is een speciale fietsreparatiestandaard. Deze optie is niet alleen praktischer werken, maar ook prettiger voor je rug.

Voor je verder gaat met smeren van diverse onderdelen, is het van belang dat de mountainbike goed droog is. Dit voorkomt dat er vocht onder het vet blijft zitten. De fiets droogmaken met een compressor of oude doek is een goede oplossing. Voor het smeren van de ketting zijn er diverse producten op de markt. Ook hier maken we onderscheid tussen natte en droge ritten. Zo blijft bij Dry Lube (voor droog weer) het zand minimaal kleven aan de ketting en is Wet Lube (ook wel Course Lube genoemd) meer geschikt voor nat weer omdat het vochtafdrijvend werkt. Wax Lube is geschikt voor alle weersomstandigheden.

Na het aanbrengen van de olie draai je de ketting vervolgens een paar keer goed rond, zowel voor- als achteruit. Schakel tussen verschillende versnellingen voor een optimaal effect. Vergeet ook zeker niet het overtollige smeermiddel met een oude, droge doek te verwijderen. Smeermiddel hoort uiteraard aan de binnenkant van de ketting, niet aan de buitenkant. De tandwielen hoeven niet apart gesmeerd te worden.

Kettingonderhoud 

Als je regelmatig problemen hebt met schakelen of als de ketting over de tandwielen schiet bij druk op de pedalen dan kan het zijn dat er materialen versleten zijn. Controleer regelmatig de ketting op gebroken schakels om te voorkomen dat deze onverwachts knapt. Slijtage van een kettingblad of tandwiel kan je herkennen aan de vervorming van de tanden. Hoe puntiger of hoe scherper de tanden aanvoelen, hoe groter de slijtage. Een ketting van een mountainbike kan niet "zomaar" worden vervangen. De ketting vormt zich naar de cassette (tandwielen). Een nieuwe ketting op een oude cassette is niet de oplossing om het schakelprobleem op te lossen. Vaak is een compleet nieuwe set de beste oplossing.

Een goede, sterke band 

De bandenspanning van je fietsband bepaalt o.a. de rolweerstand. Deze spanning is voor een mountainbiker een compromis tussen grip en weerstand: met een lage spanning kan de band zich beter (ver)vormen, waardoor deze meer grip heeft in bochten en op oneffenheden. Met meer spanning in de band is de rolweerstand minder en fiets je lichter. De juiste bandenspanning verkleint de kans op lekrijden en zo zal de band langer meegaan. Welke spanning het beste is voor jouw fietsband is afhankelijk van de breedte van de band, het gewicht van de berijder en de ondergrond. In de modder en sneeuw is een lagere bandenspanning aan te raden, maar op een harde ondergrond is een hardere band beter. In de regel wordt een mountainbikeband tussen de 1,8 en 2,5 bar opgepompt. Met een bandenspanningsmeter of fietspomp met geïntegreerde spanningsmeter kan je tijdens het pompen zien hoeveel spanning er op de fietsband staat.

Nu je toch bezig bent met de banden, is het aan te raden de spaken te inspecteren. Losse spaken zorgen voor minder spanning. Dit kan leiden tot een slag in het wiel of zelfs een kapotte velg. Ook een goed profiel op de banden is belangrijk voor grip. Kijk dus of deze nog voldoende aanwezig is.

Nalopen/controleren van de mountainbike

Het is aan te raden om minstens 1x in het half jaar het balhoofd, crankstel, en de naven te controleren op speling. De remmen, moeren en bouten kan je beter wat vaker controleren. Door de vaak ongelijke, hobbelige ondergrond is het niet vreemd dat er af en toe wat los gaat zitten. 

Ga jaarlijks langs bij jouw Profile 'de Fietsspecialist' winkel voor een check en/of grote beurt, hier worden o.a. alle draaiende delen in het vet gezet en kan je weer zorgeloos en veilig op pad!