Niet alleen in de winter, maar ook in de zomer wordt u bij wet verplicht om goedwerkende fietsverlichting te voeren wanneer u zich in het verkeer mengt. Niet alleen uw eigen veiligheid is hierbij gebaat, ook uw medeweggebruikers zijn op deze manier een stuk zekerder van een veilige verkeerssituatie. Uiteraard kunt u er vanuit gaan dat uw nieuwe fiets over degelijke verlichting beschikt, maar controleer altijd goed of alles werkt. Dit scheelt u al gauw een boete van €55,-. Daarvoor kunt u bij ons heel veel fietslampjes kopen. Daarnaast zijn er ook boetes voor geen trapper-/wielreflectie of ondeugdelijke rode retroreflectoren: Deze boete bedraagt €35,-. Zonde van uw geld, dus zorg dat het op orde is!

Soorten verlichting

De meeste nieuwe fietsverlichting is voorzien van LED. Dit is lekker zuinig en gaat ook nog eens lang mee. Een LED-lamp is het duurzame alternatief van de ouderwetse gloeilamp en perfect voor goede verlichting op straat. Daarnaast kunt u ook nog kiezen voor halogeen lampen en Xenon verlichting. Deze komen over het algemeen minder voor. Een halogeen werkt hetzelfde als een gloeilamp, een verhit draadje dat letterlijk witheet wordt zodra hij onder stroom komt te staan en gaat gloeien. De halogeen wordt echter heter en levert licht met een hogere lichttemperatuur (witter licht). Bij Xenon verlichting wordt gebruik gemaakt van edelgas, dat verbranding van het gloeidraad tegengaat. Deze komen bijna niet voor als fietsverlichting.

Kijken of zien

Over het algemeen gezien kunnen we verlichting indelen in twee categorieën; verlichting om te zien en verlichting om gezien te worden. Beide zijn aanwezig, en verplicht, op een fiets die in het donker rijdt op de openbare weg. Fietst u voornamelijk door de stad, waar veel verlichting aanwezig is, dan volstaat een simpele lamp om goed op te vallen voor het overige verkeer. Rijdt u voornamelijk op slecht verlichte en donkere (afgelegen) paden, dan kunt u beter een lamp aanschaffen die ook uw omgeving iets meer verlicht. Deze sets zijn vaak voorzien van een accu en hebben een hogere lichtopbrengst dan de gemiddelde lamp. De lichtopbrengst wordt uitgedrukt in Lumen. Deze eenheid wordt ook wel gebruikt om de helderheid van het licht aan te geven. Eventueel kunt u ook kiezen voor specifieke verlichting om op uw helm en/of lichaam te monteren.

Aandrijving van uw fietsverlichting

U heeft keuze uit diverse soorten stroomvoorzieningen van uw fietslampen.

Dynamo

Uiteraard kunt u kiezen voor de conventionele dynamo. Deze zit aan de voorvork, het frame of soms het achterwiel en drukt een wieltje tegen het wiel. Dit wekt stroom op en voorziet de lampen. Een dynamo is echter erg kwetsbaar en geeft extra weerstand tijdens het fietsen. De lichtbundel is tevens ook niet gelijk, wanneer u remt wordt het licht ook minder. Wel is het een zeer milieuvriendelijke manier om uw verlichting te voeren.

Naafdynamo

De opvolger van de standaard dynamo is de naafdynamo. Deze werkt vrijwel hetzelfde, maar is in de as van het voorwiel gemonteerd. Deze draait dus altijd, maar is zeer licht en geluidloos en dit zult u dus ook niet merken. Hij is hiermee minder kwetsbaar voor weer en vuil, maakt het trappen niet zwaarder en is lekker stil. Verder is hij net zo milieuvriendelijk. Een nadeel van een naafdynamo is dat hij relatief duur is in verhouding met een standaard dynamo. Dit krijgt u echter in comfort ruimschoots terug.

Batterijverlichting

Verder heeft u nog keuze uit een batterijverlichting. Deze wordt, zoals u wel kunt raden, gevoed door batterijen. Deze is er in de varianten met aan/uit knop of volledig automatisch. Er zijn vaste en afneembare modellen verkrijgbaar en mogelijk op uw help te bevestigen. Nadeel van dergelijke verlichting is dat u zomaar in het donker kan stranden als de batterijen op zijn. Een extra setje batterijen meenemen is dan wel gewenst.

USB oplaadbaar

Als laatste en moderne optie kunt u nog kiezen voor de verlichting die op te laden is middels een USB-aansluiting. Ook deze is verkrijgbaar in verschillende sterktes.
Bekijk dus goed in welke omstandigheden en situaties u rijdt en kies de lamp die daar het beste bij aansluit. Houdt daarnaast altijd rekening met de wetten en regels rondom fietslampen om te voorkomen dat u een bekeuring op de mat zult vinden.