Fietsen in de winter

Spinning is een goed alternatief als je niet meer in het donker de fiets op wilt. Nu de wintertijd is ingegaan en het ‘s avonds steeds vroeger donker wordt, behoort het uurtje crossen in de bossen na een dagje zwoegen op kantoor niet meer tot de mogelijkheden.

Dus wat moet je dan? Spinning, of ClubCycle zoals het bij ons op de sportschool heet. Even lekker een uurtje knallen op de fiets met opzwepende muziek! Dit doen je met zo’n 18 fanatiekelingen en een zeer gemotiveerde instructeur.

Snot voor je ogen

De spinningtrainingen zijn zorgvuldig opgebouwd en starten altijd met twee tot drie muzieknummers om de spieren even goed warm te draaien. Vervolgens twee nummers het snot voor je ogen fietsen om daarna een tandje terug te gaan om weer een beetje bij te komen. Dan flink aanpoten, weer even terugschakelen en jezelf opladen voor het finale nummer: de crème de la crème! Tot slot lekker uitfietsen en eindigen met rek- en strekoefeningen naast de fiets.

Wat doe je aan?

Bij spinning is het aan te raden om goede kleding te gebruiken. Een goede spinningbroek is comfortabel en voorzien van een zeem. Aangezien het behoorlijk warm kan worden, is het aan te raden meerdere kledinglagen te dragen. Sommige mensen vinden het fijn om onder het spinningshirt een ondershirt te dragen. Bij spinning kun je met je gewone sportschoenen op de fiets plaatsnemen, er zijn bandjes waar je met je schoenen in kunt om niet van de pedalen af te schieten, maar wanneer je toch flink fanatiek geworden bent, zijn speciale schoenen met SPD schoenplaatjes toch echt een aanrader. Je kunt kiezen voor plaatjes zonder speling waarmee geen zijwaartse speling mogelijk is: je voeten zitten rotsvast en je spierkracht wordt één-op-één doorgegeven aan het pedaal. Je klikt uit door de hiel van je voet naar buiten te draaien. Uiteraard zijn er ook plaatjes met een beetje speling. Hierbij gaat misschien een fractie van je spierkracht verloren, maar het is wel beter voor je knieën.

De inwendige mens

Drinken is erg belangrijk tijdens spinning. Uiteraard is het belangrijk om tussen de nummers door eerst op adem te komen (zuurstof is belangrijker dan water), maar daarna is water voorzien van sportvoeding toch ook erg prettig! Tijdens spinning kun je ook een hartslagmeter  gebruiken. Daarmee houd je op een gemakkelijke manier je prestaties bij.