Meer over fietsbanden

Waar dienen de buitenband en de binnenband voor?

Waarschijnlijk heeft u nog nooit nagedacht over de functie van uw fietsbanden. Dat is geen probleem: wij vertellen u er graag meer over. De banden van een stadsfiets, trekkingfiets of e-bike bestaan uit een binnenband en een buitenband. De binnenband zorgt ervoor dat u comfortabel fietst over hobbelige wegen. De samengeperste lucht in de band vangt schokken op en zorgt ervoor dat u niet op de harde, aluminium velg hoeft te fietsen. U weet waarschijnlijk wel hoe naar dat voelt als u wel eens een lekke band heeft gehad! De buitenband zorgt ervoor dat de binnenband niet lek gaat. Daarmaast zorgt de buitenband met het profiel voor grip op de weg. Als extraatje zit er vaak een reflecterende strip op de band. Zo valt u extra op in het verkeer. 

 

Welke buitenband heeft u nodig?

Het type band dat u nodig heeft, is afhankelijk van het type fiets. Voor een racefiets is het bijvoorbeeld erg belangrijk dat u zo weinig mogelijk (rol)weerstand ervaart, zodat u hoge snelheden kunt behalen met zo min mogelijk kracht. Voor een mountainbike en elektrische fiets zijn grip en comfort erg belangrijk. Bij een stadsfiets draait het met name om lekbestendigheid en bij een toerfiets draai het vooral om de slijtvastheid. 

Welke fiets of band u ook heeft: het is belangrijk om het profiel op/in uw buitenbanden minimaal één keer per 2 maanden te controleren. Het profiel op uw banden zorgt namelijk voor grip op de weg. Als dit profiel eraf gesleten is, dan kan dit gevaarlijke sitiaties opleveren in bijvoorbeeld bochten. Dit is extra gevaarlijk in de winter en herfst. 

Meer over binnenbanden 

Bij de "juiste" binnenband draait het meestal om de juiste maat. De juiste maat kunt u vinden op de zijkant van de buitenband. Binnenbanden zijn gelukkig zeer rekbaar en passen daardoor in meerdere maten buitenbanden. Toch raden wij u aan een binnenband te kiezen die qua maat past bij uw velg en daarmee buitenband. Bij een te kleine binnenband heeft u kans dat deze gaat scheuren, omdat het materiaal te strak staat en bij een te grote binnenband is de kans op lek rijden erg groot.

Bij de binnenband komt ook de bandenspanning om de hoek kijken. De bandenspanning heeft veel invloed op het comfort, lekrijden, rolweerstand en de levensduur van de band. Bij een vlakke ondergrond geldt: hoe hoger de bandenspanning, des te geringer is de vervorming van de band. Dan is de rolweerstand lager en een hogere snelheid is zo gemakkelijker te behalen. Bij racefietsen mogen de banden dan ook hard worden opgepompt. Op zachte bosgronden geldt;  hoe lager de bandenspanning, des te lager is de rolweerstand. Een zachtere band vangt oneffenheden in de weg beter op. De band - en daarmee de fiets- zakt minder diep weg en u wordt hierdoor minder afgeremd. Bij een hoge bandenspanning gaat de band langer mee doordat de band minder slijt. De band raakt namelijk op een kleiner gedeelte de weg. Daarnaast heeft u bij een hoge bandenspanning (en dus een lagere rolweerstand) meer actieradius bij een e-bike. Een lage bandenspanning zorgt wel weer voor meer comfort doordat schokken beter worden opgevangen en voor meer grip op de weg. De kans op lekrijden is bij een lage bandenspanning ook kleiner. U kunt dit vergelijken met een ballon: een strak opgeblazen is gemakkelijker lek te prikken dan een halfvolle ballon. 

Bij binnenbanden heeft u de keuze uit drie soorten ventielen:

  • Hollands ventiel of Dunlopventiel – Het meest gebruikte ventiel in Nederland. Met name voor stadsfietsen is dit ventiel de beste keuze. Eenvoudig te vervangen en indien gewenst, kan men de lucht er snel laten uitlopen.
  • Sclaverand ventiel of Frans ventiel – Dit ventiel is dunner (6 mm i.p.v. 8 mm) dan andere ventielen waardoor het zeer geschikt is met name voor racefiets-velgen.
  • Autoventiel - Zeer geschikt voor mountainbikes. Meest gebruikt in het buitenland, in combinatie met een verloopnippel ook geschikt voor standaard fietspompen.

Tubeless banden

Voor mountainbikes en racefietsen bestaat er tegenwoordig ook de mogelijkheid om "tubeless" te rijden! 'Tube' is het Engelse woord voor band en de benaming staat dus voor 'bandloos'. Bij een tubeless-band wordt er geen gebruik gemaakt van een binnenband. De buitenband is luchtdicht en deze houdt de lucht dus vast. De voordelen zijn o.a.:

  • U fietst sneller omdat er geen wrijving meer is tussen de buiten- en binnenband.
  • Meer comfort omdat tubeless met minder luchtdruk bereden kan worden.
  • Zeer hoge lekbestendigheid