De banden van een fiets bestaan meestal uit een binnenband en een buitenband die om de velgen zitten. De buitenband zorgt voor bescherming van de binnenband en voor grip op de weg. Dankzij de samengeperste lucht in de binnenband worden de schokken opgevangen waardoor u comfortabel fietst.


De banden zijn verantwoordelijk voor de grip, het comfort, de veiligheid en de rolweerstand die u ervaart tijdens het fietsen. Het karkas is het “skelet” van de band. Deze bestaat uit een weefsellaag van afzonderlijke nylondraden, die heel fijn of grof geweven zijn. De rand van de band, oftewel de hiel, bestaat uit staaldraad bij draadbanden of Kevlar bij vouwbanden. Buitenbanden hebben een reflecterende witte streepop de zijkant zodat u goed zichtbaar bent in het verkeer.

Welke buitenband heb ik nodig?

Het type band dat u nodig heeft is afhankelijk van het type fiets. Bij het gebruik van een stadsfiets, racefiets, hybride of MTB ligt de nadruk op een ander aspect, waardoor de keuze op de band of het profiel steeds anders zal zijn. Bij een stadsfiets draait het met name om lekbestendigheid, slijtvastheid en het comfort. Een toerfiets of hybride heeft een band nodig die slijtvast is, minder zorg nodig heeft, een lagere rolweerstand en een lager gewicht heeft. De band voor een racefiets moet naast slijtvastheid en een lagerolweerstand, vooral snelheid en
veel souplessehebben. Op de e-bike wordt met hogere snelheden gereden en in bochten is het van groot belang dat u goede grip heeft en een lage rolweerstand voor een hogere actieradius.

Beoordeling buitenbanden

Wat zijn de specifieke prestaties van een band? Wij tonen het voor iedere band overzichtelijk in een matrix. Met verschik in Grip Road en Grip Offroad.

Binnenband

Bij een buitenband heeft u meestal ook een binnenband nodig. Maar welke maat band heeft u dan nodig? De maat kunt u vinden op de zijkant van de buitenband. Binnenbanden zijn zeer rekbaar en passen daardoor in meerdere maten buitenbanden. Toch raden wij u aan een binnenband te kiezen die qua maat past bij uw buitenband. Bij een te kleine binnenband heeft u kans dat deze gaat scheuren en bij een te grote binnenband is de kans op lek rijden erg groot.

Wat is het beste ventiel?

Bij binnenbanden heeft u de keuze uit drie soorten ventielen:

  • Hollands ventiel of Dunlopventiel – Het meest gebruikte ventiel in Nederland, met name voor stadsfi etsen. Eenvoudig te vervangen en indien gewenst, kan men de lucht er snel laten uitlopen.
  • Sclaverand ventiel of Frans ventiel – Dit ventiel is dunner (6 mm i.p.v. 8 mm) dan andere ventielen waardoor het zeer geschikt is met name voor racefiets velgen.
  • Autoventiel - Zeer geschikt voor mountainbikes, meest gebruikt in het buitenland, in combinatie met een verloopnippel ook geschikt voor standaard fietspompen.

Tubeless banden

Voor mountainbikes en racefi etsen bestaat er tegenwoordig ook de mogelijkheid om met tubeless banden te rijden! Bij een tubeless band wordt er geen gebruik gemaakt van een binnenband. De buitenband is luchtdicht en deze houdt de lucht dus vast. De voordelen:

  • U fietst sneller omdat er geen wrijving meer is tussen de buiten- en binnenband.
  • Meer comfort omdat tubeless met minder luchtdruk bereden kan worden.
  • De lekbestendigheid van het tubeless-systeem is zeer hoog.

De rolweerstand

Een fiets heeft banden en die moeten rollen en dan het liefst zonder slippen. Bij het afrollen van de band gaat energie verloren. Dit wordt aangeduid als de rolweerstand van een band. Deze rolweerstand wordt mede door de bandenspanning en het profiel beïnvloed.

De juiste bandenspanning

De juiste bandenspanning is noodzakelijk om lekker te kunnen fietsen. Harde banden rollen makkelijker doordat ze minder vervormen. Zo gaan ze langer mee, scheuren minder snel en rijden minder makkelijk lek. Ook voor uw veiligheid is het belangrijk dat de banden de juiste spanning hebben. Een zachte band is onvoorspelbaar in de bocht en bij remmen.

Het profiel

Belangrijk dus om uw banden minimaal één keer per maand te controleren om ze optimaal in conditie te houden. Op uw fietsband staat de juiste bandenspanning aangegeven. Door de wrijving tussen het rubber van uw band en de ondergrond blijven uw banden grip houden op snelle en vlakke ondergronden. U heeft dan geen band met veel profiel nodig, minder profiel geeft een lagere rolweerstand. Op ruige en onverharde wegen heeft u echter wel profiel nodig om de grip op de ondergrond te behouden en de controle over uw fiets niet te verliezen. Let er altijd goed op wat de rijrichting van een band is. Deze staat op de band aangegeven met een pijl. Er zijn banden waarbij de voor- en achterband qua profiel in tegenovergestelde richting worden geplaatst. Dit is omdat het voorwiel de rem- en stuurkrachten overbrengt en het achterwiel de aandrijfkracht; deze krachten werken in verschillende richtingen.