De snelheid van een elektrische fiets

Hoe snel kan een elektrische fiets?

De werkelijke snelheid van een elektrische fiets is, net als de actieradius, afhankelijk van veel externe factoren. Onder optimale omstandigheden kunt u 25 tot 45 kilometer per uur halen. De 45 kilometer per uur wordt alleen gehaald door speed pedelecs.

Bij veel e-bikes kunt u ook comfortabel fietsen zonder extra trapkrachtondersteuning. U haalt dan dezelfde snelheid als op een stadsfiets. Er zijn echter ook e-bikes die zwaar trappen zonder ondersteuning. Dit komt door het extra gewicht van de e-bike. Als u graag ook zonder ondersteuning prettig wilt fietsen op uw e-bike, geef dat dan aan bij de fietsenwinkel waar u de e-bike koopt.

Snelheid standaard e-bike


Een elektrische fiets stopt met ondersteunen bij 24-26 kilometer per uur. Wettelijk gezien mag een e-bike niet meer ondersteunen na 25 kilometer per uur. Deze regelgeving maakt deel uit van de Europese EN-15194 norm voor EPAC (Electrically Power Assisted Cycle). De strenge regels zijn onder andere ingesteld omdat andere verkeersdeelnemers niet verwachten dat een fiets harder gaat dan 26 kilometer per uur. Deze onverwacht hoge snelheid kan ongelukken veroorzaken op bijvoorbeeld rotondes.

Sensoren e-bike

Elke e-bike heeft een snelheidssensor die voor u meet hoe snel u fietst. Verder wordt er, afhankelijk van de type fiets, gebruik gemaakt van een rotatiesensor of een trapkrachtsensor.

De rotatiesensor werkt zodra u trapt. De sensor geeft een seintje aan de motor en deze geeft vervolgens de juiste ondersteuning af. Het maakt niet uit hoe hard u trapt: bij een rotatiesensor werkt de ondersteuning werkt altijd. Het fijne aan een rotatiesensor is dat hij de juiste ondersteuning biedt, ook wanneer u met minder kracht aan het trappen bent. Daarnaast registreert de sensor of u vooruit of achteruit trapt. Bij stilstand of terugtrappen wordt de ondersteuning automatisch uitgeschakeld.

Een ander systeem dat veel wordt gebruikt is de trapkrachtsensor. De naam zegt het al: deze sensor reageert op trapkracht. De kracht die u zelf op de pedalen zet bepaalt de mate van uw ondersteuning. Dit voelt als een natuurlijke 'wind mee'. Zet u geen kracht op de pedalen dan geeft het systeem geen elektrische ondersteuning af.

Sommige e-bikes zijn uitgerust met beide sensoren. De zogenoemde Dual sensor technology (DST). Met dit systeem combineert u het beste uit twee werelden.

Hoe snel kan en mag een speed pedelec?

De speed pedelec, ook wel high speed e-bike genoemd, kan tot 45 kilometer per uur halen. Het Engelse 'pedelec' is afgeleid van een fiets waarbij het trappen (pedalling) elektrisch wordt ondersteund. Deze extreem krachtige e-bike is zeer geschikt voor woon-werkverkeer. Langere afstanden worden gemakkelijker overbrugd door de grote actieradius van een high speed e-bike. Vaak heeft dit type fiets minimaal een 400Wh accu en een sterke motor. De berijder heeft met een speed pedelec nooit last van file of te weinig parkeerplekken én is gezond bezig! Veel voordelen aan zo'n speed pedelec dus.

De speed pedelec ondersteunt tot 45 kilometer per uur. U zult begrijpen dat een fiets met dergelijke snelheden niet geclassificeerd kan worden als een stadsfiets of zelfs een "gewone" e-bike. Om deze reden heeft de overheid in 2018 bepaald dat een kentekenplaat, registratie, verzekering en een helm verplicht zijn bij het berijden van dit soort fietsen. Ook heeft de overheid rijbewijs AM (bromfiets, scooter, snorfiets en brommobiel) verplicht gesteld. De speed pedelec moet op diverse plekken op de rijbaan rijden. Op dit moment is het een groot punt van debat, omdat automobilisten geen fietsers verwachten op de weg. Daarnaast halen auto's gemakkelijk 50 kilometer per uur, waar bij 45 kilometer per uur op een high speed e-bike alleen voor redelijk sportieve mensen haalbaar is. Een snelheid in de 30 kilometer per uur is realistischer voor deze fiets. Laat u dus goed voorlichten in de fietsenwinkel als u deze high speed e-bikes overweegt.

Laat uw speed pedelec nooit opvoeren om boven de 45 kilometer per uur te ondersteunen. Ten eerste is het frame hier niet op berekend, ten tweede vervalt de garantie (en na de garantie de eventuele coulance vanuit de fabrikant) direct. Bij ongelukken bent u zelf aansprakelijk en hoeft de verzekering niet uit te keren.