De locatie van de motor

De motor is het hart van uw elektrische fiets. Bij het kopen van een e-bike kunt u kiezen uit voorwiel-, midden- of achterwielmotoren van diverse merken. Elke motorpositie en merk heeft zijn voor- en nadelen. Uw wensen, budget en rijgedrag bepalen welke e-bike het beste bij u past. Wij leggen onderstaand alvast wat dingen uit over de diverse fietsmotoren.

E-bike met voorwielmotor

Een elektrische fiets met voorwielmotor heeft als grote voordeel de gunstige prijs. De techniek en onderdelen die gebruikt worden in een voorwielmotor zijn goedkoper dan die voor een achterwiel- of middenmotor. Een e-bike met voorwielmotor is de beste keuze als u een strak budget heeft en de fiets wilt gebruiken bij ritten door de stad. Daarnaast vinden veel mensen het een voordeel dat een elektrische fiets met voorwielmotor vaak nagenoeg fluisterstil is. Zo kan er in rust genoten worden van fietsritten zonder gezoem of geratel.

Een e-bike met voorwielmotor heeft als nadeel dat de elektrische ondersteuning een stuk minder krachtig is. Hierdoor is een voorwielmotor eigenlijk niet geschikt voor serieuze heuvels en bergen op vakantie. Bij een fiets met een voorwielmotor wordt als het ware "getrokken" aan de fiets, waardoor het voorwiel sporadisch door kan slippen op bijvoorbeeld zandwegen of natte bladeren. Een ander nadeel is het gewicht van de motor in het voorwiel. Hierdoor kan het sturen zwaar aanvoelen. Ook kunnen scherpe bochten onstabiel aanvoelen, doordat het gewicht van de motor één kant ophangt.

E-bike met middenmotor

Alle grote fietsfabrikanten hebben tegenwoordig een e-bike met middenmotor in het assortiment. Een middenmotor in de fiets zorgt, in vergelijking met een voorwiel- of achterwielmotor, namelijk voor de meest stabiele fietservaring. Dit komt doordat een middenmotor het dichtst bij de weg ligt. Zo heeft u geen last van het extra gewicht van de motor dat in scherpe bochten één kant op valt. Daarnaast heeft de middenmotor als voordeel dat deze werkt via eigen trapkracht. Fietsen voelt daardoor zeer natuurlijk aan voor de berijder. De middenmotor is ook uitermate geschikt voor gebruik op heuvelachtig terrein.

Een elektrsiche fiets met middenmotor heeft als nadeel dat er een grotere kracht op de ketting en het versnellingssysteem komt te staan. Dit zorgt voor snelle slijtage van belangrijke onderdelen van de fiets. De e-bike met middenmotor moet dus regelmatig voor controle langs de fietsenwinkel. Een ander nadeel kan zijn dat de motor, afhankelijk van het merk, niet fluisterstil is.  

E-bike met achterwielmotor

In tegenstelling tot een voorwielmotor, waarbij u het idee heeft vooruit getrokken te worden, ervaart u bij een elektrische fiets met achterwielmotor voornamelijk een prettig duwtje in uw rug. Door het lichte gewicht zijn deze e-bikes met sterke motor in het achterwiel zeer geschikt voor bergen en heuvels. E-bikes met een achterwielmotor hebben in 99% van de gevallen een derailleur. Dit is uiteraard een voordeel als u een hoog schakelbereik wilt hebben tijdens lange fietsritten, maar een nadeel omdat het de variatiemogelijkheden van een elektrische fiets met achterwielmotoren beperkt. Er zijn bijvoorbeeld bijna geen e-bikes met achterwielmotor en 3-7 versnellingen te koop.

De meeste fietsen met een achterwielmotor hebben (mede vanwege de derailleur) een open kettingkast. Hierdoor komen modder, steentjes en bladeren sneller in contact met de ketting en tandwielen. U moet een e-bike met achterwielmotor goed onderhouden om te zorgen dat diverse kostbare delen van de e-bike niet te snel slijten. 

Merken aandrijfsystemen voor e-bikes

Naast de drie motorlocaties van een e-bike, zijn er ook verschillende fabrikanten die de motoren fabriceren. Ook deze merken hebben voor- en nadelen. Wij leggen u graag wat uit over de verschillende merken.

ION en E-Motion systemen

Sommige elektrische systemen zijn alleen voor (en door) bepaalde merken ontwikkeld. Voorbeelden hiervan zijn ION en E-motion (D-light). Deze twee e-bike systemen zijn alleen bedoeld voor de fietsmerken van Accell (Sparta, Batavus en KOGA). Er zijn zowel voorwiel-, midden-, als achterwielmotoren te koop van deze twee systemen. ION staat bekend als een high-tech, fluisterstil aandrijvingssysteem en E-motion als een meer budgetvriendelijke variant.

Shimano STEPS motoren

Shimano is vooral bekend door het versnellingssysteem. In bijna elke stadsfiets zit een Shimano Nexus met 3 of 7 versnellingen. Shimano heeft daarnaast dus ook nog een serie aandrijfsystemen op de markt gebracht. In 2010 zei Yozo Shimano: "Het systeem met voorwielmotor gaat op termijn gevoerd worden naast het middenmotorsysteem.” Er zijn dus zowel voorwielmotoren als middenmotoren te krijgen van Shimano. De Shimano middenmotor is momenteel één van de meest populaire middenmotoren om te verwerken in e-bikes. 

Bosch motoren

Vrijwel alle fietsfabrikanten maken bij één of meerdere fietsmodellen gebruik van het Bosch aandrijvingssysteem. Bosch motoren zijn betrouwbaar en compact. Bosch maakt alleen gebruik van de meest stabiele motorlocatie: de motor bij de trapas (pedalen). Met 5 verschillende middenmotoren is er altijd minimaal één geschikt voor de doelgroep van een specifiek fietsmodel. 

Panasonic motoren

Gazelle maakt voor haar e-bikes met voorwielmotoren gebruik van het Panasonic aandrijvingsysteem. Het grote voordeel van de Panasonic voorwielmotoren zijn de prijs. Een Panasonic voorwielmotor is opvallend stil en garandeert daarnaast een natuurlijk rijgedrag voor een optimale fietservaring.

Ecomo motoren

De stille Ecomo voorwielmotoren worden alleen gebruikt in diverse Cortina e-bikes. Zoals eerder aangegeven zijn voorwielmotoren minder sterk dan achter- of middenmotoren en daardoor niet geschikt voor heuvelachtig terrein. Cortina e-bikes met een voorwielmotor zijn vooral geschikt voor korte ritten door de stad. Het voordeel van deze elektrische fietsen is het goedkope prijspunt (en de handige voor- en achterdrager!)

BAFANG motoren

Het Chinese merk Bafang is in Nederland een stuk minder bekend dan Bosch of Shimano. Toch is het een serieuze speler op de elektrische fietsmarkt. Voorwielmotoren van BAFANG zijn op dit moment de sterkste voorwielmotoren die er te krijgen zijn. Ze zijn nog steeds minder geschikt voor in de bergen, maar de Nederlandse heuvels kan dit merk goed aan. Naast voorwielmotoren zijn er ook BAFANG middenmotoren,

Yamaha motoren

Het aandrijfsysteem van Yamaha wordt vooral gebruikt in elektrische toerfietsen. Dit is vanwege de enorm sterke middenmotor. Hierdoor is de e-bike geschikt voor elk terrein en elke afstand.

 Kom voor het beste advies naar een van onze winkels en maak een gratis proefrit voor de beste ervaring.