Winkelmandje
0 product(en), € 0.00






Alles over de stadsfiets!

Woont u in de stad? Dan weet u vast dat u het snelste door het verkeer komt met de fiets. De stadsfiets is speciaal ontworpen voor het dagelijkse woon-, werk- en recreatieverkeer in de stad. Wilt u meer weten over stadsfietsen, voordat u er een koopt? Lees dan verder, want op deze pagina vindt u alle informatie over de stadsfiets.

 

Kenmerken van de stadsfiets

De stadsfiets heeft nogal wat te verduren, hij wordt vrijwel dagelijks gebruikt, wordt vaak buiten geparkeerd waar hij weer en wind moet doorstaan, er wordt weleens tegenaan gestoten enzovoorts. Stadsfietsen moeten dus stevige fietsen zijn. Dit begint bij het materiaal waarvan het frame van de fiets gemaakt is. Er komen steeds meer moderne, lichte materialen op de markt waar stadsfietsen van gemaakt kunnen worden. Waar ze vroeger gemaakt werden van zware materialen zoals staal, worden ze vandaag de dag gemaakt van aluminium.

De banden van de stadsfiets zijn relatief dik. Ze zitten tussen de brede mountainbike banden en de dunne racefiets banden in. Het materiaal waarvan de banden zijn gemaakt moet ook stevig zijn, want het kan wel eens voorkomen dat je ongemerkt door iets scherps heen fietst in de stad. Een stevig rubber is dus aan te raden, denk hierbij aan de Schwalbe Marathon Plus.

Verder is het van belang dat stadsfietsen voorzien zijn van goede verlichting, want als u in het donker door de stad fietst, wilt u veilig en dus zichtbaar zijn. Tegenwoordig zijn er niet alleen lampen die werken door middel van een dynamo, maar is er ook verlichting met behulp van accu's en batterijen. De meeste stadsfietsen hebben een aantal versnellingen. Meestal is dit rond de zeven om gemakkelijk door de stad te fietsen. Veel versnellingen zijn niet nodig, want u zult er niet veel hoogteverschillen mee hoeven te trotseren.

Kenmerken op een rijtje

  • Simpel
  • Voor dagelijks gebruik (naar school, werk en in de stad)
  • Nu: groot comfort
  • Prijzen beginnen bij ongeveer 250 euro
  • Beperkt in onderhoud
  • Dichte of half open kettingkast
  • Bij keuze voor versnellingen: 3 tot 8 versnellingen
  • Terugtraprem en/of handrem
  • Geschikt voor bevestiging van kinderzitjes voor en achter
  • Frame van staal, fiets is daardoor goed stevig en kan tegen een stootje
  • Soorten stadsfietsen

    Stadsfietsen zijn er in damesfietsen, herenfietsen en unisexfietsen. Het verschil tussen damesfietsen en herenfietsen zit vooral in de horizontale stang op de herenfiets die bij de damesfiets ontbreekt. Sommige stadsfietsen zijn ook als unisexmodel leverbaar. Deze heeft geen stang in het midden van het frame, maar vaak wat lager, zodat ook dames er gemakkelijk op kunnen stappen. Verder hebben unisexfietsen vaak een extra lage instap. De maat van een unisexframe is meestal 54 cm. Het voordeel van dit model stadsfiets is dat je met je partner één fiets kunt delen.

    Herman Visser, communicatiemanager van het 100 jaar oude merk Batavus heeft ooit eens de reden verteld waarom (volgens Batavus) de herenfiets een stang heeft: “Wij Nederlanders fietsen al sinds de 19e eeuw, aanvankelijk een recht dat uitsluitend voorbehouden was aan het mannelijke deel van de bevolking. Vrouwen droegen immers rokken en als je daarmee ging fietsen, kreeg je al gauw een onzedelijk tafereel. De fiets veranderde in de beginjaren in rap tempo van uiterlijk. Het houten staartdeel evolueerde tot de huidige stang. In het prille begin van de fietsindustrie was die stang een noodzakelijk ‘kwaad’ om het frame van het (heren)rijwiel extra stevigheid te geven. Met de voortschrijdende emancipatie werd de roep om een damesfiets luider. Nog steeds zaten de vrouwen met die onhandige rokken en japonnen, dus kwam er een model zonder stang om het opstappen voor de dames zo makkelijk mogelijk te maken. Over de unisexfietsen zegt Visser: “Heren passen zich nu eenmaal wat gemakkelijker aan.”

    Damesfietsen

    Vooral bij de stadsfietsen ziet u een duidelijk onderscheid tussen de damesfietsen en de herenfietsen. Behalve de hierboven genoemde verschillen in het model zelf (de horizontale stang bij de herenfiets) is er nog een verschil tussen het dames- en herenmodel. Dat verschil zit in het zadel. Zadels voor damesfietsen zijn wat breder dan voor herenfietsen.

    Herenfietsen

    De stang voor een herenfiets was vroeger noodzakelijk om ervoor te zorgen dat het frame stevig genoeg was. Nu is dat niet meer nodig. De stang bij de herenfiets is wel blijven bestaan, zeker bij de stadsfietsen. Voor een stadsfiets is er geen verschil binnen een model tussen een damesfiets en een herenfiets (behalve de hier aangegeven verschillen).

    Unisexfietsen

    Deze stadsfietsen zijn met name in gebruik bij postbezorgers, vanwege de lage instap en de stevigheid van de fiets. Een goed voorbeeld van een unisexfiets is de Batavus Personal Bike, ook leverbaar in de Batavus Personal Bike Delivery. Grappig bij deze fiets is de horizontale stang die toch nog aanwezig is onderaan, al is hij dan uiterst kort.