Winkelmandje
0 product(en), € 0.00








Keuzewijzer elektrische fiets

Kies de elektrische fiets die bij je past. Bij het eerste korte ritje is elke elektrische fiets geweldig. Maar of de fiets echt bij je past, weet je pas na een lange proefrit.

Tijdens een uitgebreide tocht moet je op drie dingen letten:

  • De ondersteuning. Vloeiend of schokkerig?
  • De accu. Hoe ver kom ik?
  • De motor. Is de motor krachtig genoeg? En zit die op de goede plek?

Het aanbod van elektrische fietsen is enorm. Maar voor de elektrische ondersteuning zijn maar een paar systemen op de markt. Deze e-bike keuzewijzer helpt bij de keuze van een passende elektrische fiets. Er zijn wel veel merken en modellen elektrische fietsen, maar het aantal fabrikanten van elektrische systemen is erg beperkt. De elektrische fietsen van het Accell-concern (Sparta, Koga en Batavus) maken in de duurdere modellen vooral gebruik van de zelfontwikkelde ION-technologie. Gazelle levert verschillende e-bikes maar gebruikt slechts twee eigen systemen. Het Panasonic-systeem vind je op de Zwitserse Flyer en het Duitse Kalkhoff. Ook heeft Kalkhoff fietsen met het Bosch-systeem met een motor bij de trapas, net als Cannondale, Stevens en Dutch ID. Veel goedkopere fietsen (onder de 1600 euro) hebben een voorwielmotor, een accu onder de drager en een eenvoudige regeling. Op fietsersbond.nl/e-bike vind je een beschrijving van de elektrische systemen die te koop zijn, de eigenschappen en op welke fietsen ze gebruikt worden. Houd deze site ook in de gaten voor nieuwe testen.

Trapondersteuning: schokkerig of vloeiend

Op een elektrische fiets heb je twee motoren: je benen en de motor. Deze moeten goed samenwerken. Dat lukt met het ene systeem beter dan met het andere. Op alle fietsen werkt de elektrische ondersteuning pas als je zelf trapt. Bij eenvoudige elektrische fietsen registreert een bewegingssensor of de pedalen draaien. Deze fietsen leveren vervolgens een vast vermogen. Meer geavanceerde fietsen houden rekening met de rijsnelheid en het traptempo. Bij luxe elektrische fietsen is er een sensor die meet hoeveel kracht je zelf op de pedalen zet. De ondersteuning wordt daarop aangepast. Dat voelt natuurlijker. De ondersteuning moet direct stoppen als je de benen stilhoudt. Bij goedkope systemen met de bewegingssensor kan dat een tel duren. En als je weer begint met trappen, duurt het vervolgens een halve of meer omwentelingen voor de ondersteuning begint. Maar bij luxe fietsen met een krachtsensor of een geavanceerde bewegingssensor begint de ondersteuning direct. Ook zit er verschil in de kracht waarmee de motor optrekt. Het kan zowel bij goedkope als luxe fietsen rustig of vrij bruusk zijn. Hoe geleidelijker, hoe prettiger het is. De ondersteuning stopt bij alle fietsen als je rond de 25 kilometer per uur fietst. Hoe de ondersteuning wordt afgebouwd, verschilt per systeem. Bij de duurdere modellen gaat het geleidelijk en je merkt niet dat de ondersteuning minder wordt.

Mate van ondersteuning

Systemen met een krachtsensor leveren allemaal genoeg ondersteuning als je zelf ook flink kracht zet. Maar wat gebeurt er als je zelf weinig inspanning levert? Het Ion-systeem geeft dan nog veel ondersteuning. Maar bij andere, zoals het Bionx-systeem, is de ondersteuning dan ook erg gering. Het is het prettigste als je dat zelf kunt bepalen. Ook kan de ondersteuning tegenvallen als je graag in een lichte versnelling met hoog beentempo fietst. En kan de ondersteuning te bruusk inhouden als je zelf wat minder kracht zet. Lange proefrit! Of de ondersteuning in de praktijk bij je past, weet je pas na een serieuze, lange proefrit. Vergelijk altijd verschillende fietsen. Bij sommige systemen kan de fietsspecialist via de software het karakter van de ondersteuning veranderen. Ook kan de software geüpdatet worden met de nieuwste ontwikkelingen. Geavanceerdere fietsen houden rekening met de rijsnelheid en het traptempo

Hoe ver kom je?

Hoe ver je met een volle accu komt hangt af van veel factoren. Maar de belangrijkste factor is natuurlijk de hoeveelheid energie die in de accu past. De mate van ondersteuning bepaalt hoe snel de accu leegraakt. Doe je zelf weinig en fiets je snel met volle ondersteuning, dan moet de accu in het vlakke Nederland constant ruwweg 175 watt leveren.

De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt in watturen (Wh). Een accu met 350Wh kan een uur lang 350 watt leveren. Of twee uur 175 watt. Dus als je met volle ondersteuning constant 175 watt verbruikt, kun je twee uur fietsen. Met 24 kilometer per uur haal je dan 48 kilometer. Fiets je zelf behoorlijk en met geringe ondersteuning, dan levert de accu zo’n 70 watt. Met een 350Whaccu kun je dan vijf uur fietsen – zo’n 100 kilometer.

Tegenwind

Maar let op, de actieradius is ook afhankelijk van de omstandigheden. Heuvelop, harde tegenwind en vaak optrekken na verkeerslichten vreten energie. Ook het kiezen van de juiste versnelling (terugschakelen!) de rolweerstand (banden oppompen!), het gewicht en de luchtweerstand zijn van invloed. Kies een accu die past bij de afstand die je fietst. Een te grote accu betekent dat je betaalt voor accucapaciteit die je nooit gebruikt. Een accu heeft een beperkte levensduur. Ook als je hem weinig gebruikt. Houd er rekening mee dat hij zo’n drie tot vijf jaar meegaat. Vervanging kost zo’n 300 tot 500 euro. Uitneembare accu’s hebben een slot. Het is handig als je daarvoor ook de sleutel van het ringslot kunt gebruiken. De ene accu is veel makkelijker van de fiets af te halen dan de andere, dus ook dat is een aandachtspunt. Het is handig als de staat van de accu uit te lezen is door de dealer. Dan heb je snel een duidelijk beeld van de veroudering van de accu, en hoe lang die dus nog meekan. Li-ION accu’s worden het meest gebruikt. Er zijn allerlei soorten Li-ION accu’s. Over de voor- en nadelen van verschillende accu’s kunt u meer lezen op www.fietsersbond. nl/e-bike

De motor

Elektrische fietsen hebben de motor in het voorwiel, het achterwiel of bij de trapas. Je voelt amper of de motor bij de trapas zit of bij het voorof achterwiel. Toch zijn er wel verschillen in gebruik. Een motor bij de trapas is iets zuiniger. Hij is direct aan de trapas gekoppeld en kan zo vaker in het gunstigste toerentalgebied draaien. Een ingewikkeld verhaal, maar het komt erop neer dat hij efficiënter is. Een motor in het voorwiel kan sneller slippen Met een motor in het achterwiel kun je alleen een derailleur gebruiken en dus geen naafversnellingen met een dichte kettingkast. Een motor in het voorwiel kan iets sneller slippen als er weinig druk op het voorwiel zit. Bijvoorbeeld bij een gladde steile heuvel of een gladde bocht. En met een slap damesframe kan de besturing zwabberig en zwaar voelen. Test zelf de kracht van de motor! Als je licht bent en vooral op vlak land rijdt zijn alle motoren krachtig genoeg. Wie zwaarder is of heuvelop, heuvelaf rijdt heeft een krachtiger motor nodig.

Waar moet je nog meer op letten?

Het display Alle elektrische fietsen hebben een display. De meest eenvoudige zeggen alleen iets over de acculading en de gekozen ondersteuning. Een luxe display geeft ook ritinformatie zoals de snelheid, ritafstand en de verwachte actieradius. Het is prettig als het display te bedienen is zonder de handen van het stuur te halen. ’s Winters is het handig om de knoppen met handschoenen aan te kunnen bedienen. Gewicht Tegenwoordig kun je van elk model fiets een elektrische variant krijgen: stadsfiets, vakantiefiets, mountainbike, vouwfiets, bakfiets of driewieler. Door de toevoeging van elektrische ondersteuning wordt de fiets zeven tot tien kilo zwaarder. Tijdens het fietsen merk je hier nauwelijks iets van. Wel bij het stallen en op de autodrager tillen. Om het parkeren makkelijk te maken zijn er fietsen met een achteruit en parkeerhulp. Een fiets met een laag geplaatste accu is bij stilstand iets makkelijker overeind te houden en stuurt lichter.

Oplaadpunten voor elektrische fietsen

Er zijn volop oplaadpunten voor elektrische fietsen. Het laden kost wel tijd. Een uur aan de lader betekent weer een uur met geringe ondersteuning of een halfuurtje fietsen met volle ondersteuning. Remmen en laden De fietsen met Ion-technologie en het Bionx-systeem kunnen de accu opladen bij het remmen. In de polder levert dat niet veel op, maar in de bergen wel. Niet alleen laad je de accu dan op, maar je kunt de motor dan ook als rem gebruiken. Tweedehands? De accu van een tweedehands elektrische fiets presteert vaak niet meer zo goed. Een fietsspeciaalzaak kan met een laptop de staat van de accu uitlezen. Anders moet je zeker een serieuze proefrit maken om te controleren of de accu nog goed genoeg is. Fietslessen Een elektrische fiets betekent vaak weer fietsen met hoge snelheid. Begin voorzichtig. Wen aan de snelheid en oefen het op- en afstappen en het remmen. De Fietsersbond geeft dit jaar speciale fietslessen voor starters op een elektrische fiets. Zie ook fietsersbond.nl/fietsschool

Garantie

Naast de wettelijke garantie krijg je bij sommige merken extra garantie, of kun je die bijkopen. Let goed op de voorwaarden, vooral waar het om de garantie op de accu gaat.