Winkelmandje
0 product(en), € 0.00






Schoolfietsen test

Het is een mooie Nederlandse traditie: je eerste echte fiets krijg je als je naar de middelbare school gaat.

Niet alleen omdat die Spiderman- of Prinsessenfiets dan écht niet meer kan. Ook omdat er dan andere eisen aan een fiets worden gesteld. De afstand naar school wordt doorgaans groter, de tassen zwaarder en het lichaam zit in een groeispurt. Kortom, een uitstekend excuus om een aantal schoolfietsen eens grondig te testen.

De test

Daarvoor weken we uit naar de duinen bij Wassenaar. Voornamelijk vanwege de daar aanwezige ‘helling’: een klimmetje met een stijgingspercentage waar zelfs een Tour-renner van zou schrikken. Onze vijftien testers, allen in de brugklasleeftijd, kregen er ook meer alledaagse uitdagingen voor de wielen. Zoals verschillende soorten wegdek, verkeersdrempels, kruisingen, een rotonde en wat scherpe bochten. Daarnaast werden de fietsen onderworpen aan een uitgebreide inspectie en beoordeling van rijeigenschappen door twee ANWB-onderzoekers. In totaal werden er acht fietsen getest: vier jongens- en vier meisjesmodellen. De beoordelingen van de rijeigenschappen zijn gebaseerd op de bevindingen van zowel de onderzoekers als de kinderen tijdens de praktijktest.

Veel nieuwe modellen zijn variaties op de populaire transportfiets, inclusief brede voordrager en dito stuur. Dat oogt hip en je kunt veel spullen vervoeren, maar handig is het niet altijd. Voor de krappe schoolfietsenrekken kan zo’n brede voorkant bijvoorbeeld nadelig zijn. Bovendien nemen dergelijke bolides meer ruimte in beslag in garage of tuinschuur. Zeker als er ook een krat is gemonteerd. Bij de testfietsen liep het verschil in stuurbreedte op tot 12 centimeter. Ook opvallend: 6 van de 8 testfietsen hadden de luxe van een versnelling met drie standen (de andere merken kunnen tegen meerprijs ook een fiets met versnelling leveren). Dat komt scholieren zeker van pas bij tegenwind en voor hoogteverschillen op de route, ook al zijn ze maar kort.

Irritaties en looks

Schoolfietsen zijn steeds beter bestand tegen twee grote irritaties op tweewielergebied: diefstal en lekke banden. Meer dan de helft van de testmodellen heeft een slot met optie voor insteekkabel, zodat je de fiets vast kunt zetten aan hek of rek. Alleen bij Giant, Gazelle en Rivel (helemaal geen bijgeleverd slot) ontbreekt die voorziening. Verder zullen ouders die regelmatig worden ingeschakeld als fietsenmaker blij zijn met antilekbanden. Zes van de acht testfietsen beschikken over dergelijke banden, hier lieten Cortina en Rivel verstek gaan. Alle fietsen hebben lampen met batterijen en aan/uitknopjes. Dat laatste is jammer, want juist scholieren hebben baat bij sensorverlichting. Die lampen floepen vanzelf aan als het donker wordt en dat is natuurlijk veel veiliger.

Terug naar de praktijktest. De eerste aanblik op de gloednieuwe fietsen maakte veel los bij de kinderen, uhm, jonge tieners: “Oooooh ik wil die roze!” In het begin werd er vooral gelet op het uiterlijk van de fietsen. Niet onbelangrijk natuurlijk op het middelbare schoolplein. Toch scoorde niet de knalroze fiets het hoogst op looks bij de meiden, maar de Batavus CNCTD. Het design van de Gazelle Dutynl beviel de jongens het best. Juist deze twee fietsen beschikken over felgekleurde velgen, evenals zo’n trendy voordrager. Ook óp de fiets bleken de jongeren kritische consumenten. Van nare zadels tot zware sturen, de testformulieren werden meedogenloos ingevuld.

Conclusie

Slechte fietsen kwamen we niet tegen tijdens deze test. Alle modellen scoren minimaal redelijk tot goed. Deze keer hebben we twee testwinnaars: de Batavus CNCTD. scoorde overall het hoogst bij de meisjes, de Sparta Mojo het hoogst bij de jongens. Van alle geteste fietsen zijn zowel meisjes- als jongensmodellen verkrijgbaar.

Bekijk hier de testresultaten

 

Bron: ANWB - Kampioen