Winkelmandje
0 product(en), € 0.00






Elektrische fiets test

De E-bike wint aan populariteit in fietsland. Liefst één op de vijf verkochte rijwielen is vandaag de dag een fiets met elektrische ondersteuning, blijkt uit de nieuwste jaarcijfers van Bovag. In de grote E-biketest zijn onder leiding van Kees Bakker (Fietsersbond) en Gerard Kroon (Consumentenbond) 24 nieuwe modellen onderzocht en getest.

 

Utrecht, thuisbasis van de Fietsersbond, vormde dit jaar het decor van de E-biketest. Een testpeloton, bestaande uit fietsdocenten uit alle windstreken, reed daarmee een parcours van tien kilometer aan de rand van de Domstad, langs het Amsterdam-Rijnkanaal.

Er is bewust gekozen voor lange stroken om zo ongestoord te kunnen fietsen; oponthoud zou de resultaten kunnen beïnvloeden. In de route is een viaduct opgenomen voor een test van de accu. Voor een zo eerlijk mogelijke vergelijking peddelden de testers met maximale ondersteuning op de E-bikes, net zo lang tot de accu’s geheel leeg waren gereden.

„De weersomstandigheden waren uitstekend: zonnig weer, geen kou en niet of nauwelijks wind. Dat komt de actieradius ten goede. Goed weer kan uiteindelijk zo’n dertig procent in afstand schelen”, zegt Kees Bakker, consumentenvoorlichter van de Fietsersbond en aanvoerder van het testpanel.

Drie prijsklasse

Voor de eerste maal is ervoor gekozen om de testmodellen onder te verdelen in drie prijsklassen. Dit om de onderlinge vergelijking beter mogelijk te maken. „De meeste goedkopere E-bikes hebben een rotatiesensor die onafhankelijk van wat je doet kracht geeft. De duurdere modellen hebben vaak een krachtsensor. Die meet de kracht die je op de pedalen zet en geeft een natuurlijk gevoel van fietsen. Het is beter om deze categorieën te scheiden”, zegt Bakker.

Over de kwaliteit van het aanbod is de leider van het testpanel behoorlijk te spreken. „Er zitten geen slechte E-bikes tussen, over de gehele linie ben ik zeer tevreden. Het grootste minpunt is dat er toch drie frames tussen zitten die wat slap zijn. Ze sturen minder strak, gaan zwabberen. Consumenten vragen tegenwoordig lichte fietsen, dus daarop is bezuinigd. Een zwaarder en stijver frame zorgt doorgaans voor een wat stabieler rijgedrag.”

Middenmotor

Een ander opvallend punt is dat de middenmotor steeds meer terrein lijkt te winnen. Daarbij zit de elektrische ondersteuning bij de trapas. „Eind jaren 90 hadden de eerste elektrische fietsen al een middenmotor, maar na de eeuwwisseling kwam Sparta Ion met een motor in het achterwiel, om deze minder opvallend in de fiets te verwerken. Daarmee was Sparta trendsetter, want vrijwel alle merken gingen erin mee”, zegt Bakker.

„Een paar jaar terug deed de middenmotor zijn herintrede, die heeft nu de overhand. Dat heeft te maken met de acceptatie van de E-bike. Mensen vinden het geen probleem meer dat de motor zichtbaar is. Technisch gezien levert een middenmotor geen beperkingen op. Een achterwielmotor wel. Daarbij ben je gebonden aan een onderhoudsgevoelige derailleurversnelling die sneller slijt. Schakelen gaat minder soepel en je hoort meer geratel.”

Accugebied

Op accugebied is Bakker nog meer opgevallen: tegenwoordig is 300 wattuur voor een accu het minimum en het gebruik van de doorontwikkelde motor van Bosch is gemeengoed geworden. „Sinds een jaar of twee kiezen vrijwel alle merken voor Bosch’ motoren. Fabrikanten hoeven zo zelf geen accu’s te ontwikkelen en Bosch, een betrouwbare fabrikant met een uitstekende naam in de markt, biedt gewoon een goed functionerend en compleet systeem.”

De motor van Bosch is vernieuwd, weet Bakker. Het merk gebruikt een kleiner tandwiel voor. Als je kracht zet op de pedalen, draait het tandwiel volgens de deskundige van de Fietsersbond ongeveer drie keer sneller rond. „Daardoor hoeft het toerental van de motor minder ver naar beneden bijgesteld te worden. Het totale pakket wordt zo efficiënter. Bovendien: met een kleiner tandwiel valt een versleten ketting er minder snel vanaf.”

Testwinnaars

Categorie tot 2000 euro Categorie 2000 - 2500 euro Categorie vanaf 2500 euro
Batavus Monaco E-Go Kalkhoff Tasman City Impuls 8 Pegasus Ravenne Nu-E
   
Prijs: €1899,-
Eindconclusie: Prima stille ondersteuning die bijna direct start. Verder is er ook niks mis met de fiets en daarom de winnaar in de categorie tot €2000.  
Prijs: € 2299,-
Eindconclusie: Fiets voldoet op bijna alle punten goed. Dat gecombineerd met de hoge waardering van de testers maakt het de winnaar van categorie 2000-2500!

Prijs: €2999,-
Eindconclusie: Door een uitstekende motor, fraai display, automatische traploze versnelling, stijf frame, lage instap en goede remmen voldoet deze fiets het beste. Daarom winnaar van 2014!